Home » Ενημέρωση » Στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο

Στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο

shopping-cart-728407_960_720Έντονα ανοδική τάση και ωριμότητα εμφανίζει η αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου, αποδεικνύοντας ότι ο Έλληνας καταναλωτής αποφάσισε να κάνει αισθητή την παρουσία του στον χώρο, και μάλιστα «μελετημένα». Το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρονικής κατανάλωσης έχει αυξηθεί, μαζί και η αξία των αγορών της.

Η επιβολή των capital controls το καλοκαίρι φαίνεται ότι έδωσε ώθηση στις διαδικτυακές αγορές καθώς παρείχε τη δυνατότητα κατανάλωσης με τη χρήση πιστωτικών/χρεωστικών καρτών χωρίς να «ξοδεύει» ο καταναλωτής από τα, υποκείμενα σε έλεγχο κεφαλαίου, μετρητά του.

Το μεγαλύτερο μερίδιο των αγορών του από το Διαδίκτυο πραγματοποιεί το 25% των ερωτηθέντων που δήλωσε ότι άνω του 50% των συνολικών του αγορών πραγματοποιήθηκε μέσω οθόνης αντί βιτρίνας. Το αντίστοιχο ποσοστό το 2014 μετά βίας άγγιζε το 9% του συνόλου των αγοραστών, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ετήσιας Ερευνας του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Το σύνολο των κατηγοριών προϊόντων που αγοράστηκαν ηλεκτρονικά αυξήθηκε κατά 5%, ωστόσο τα «αγαπημένα» προϊόντα παρέμειναν αμετάβλητα. Συγκεκριμένα, τα προϊόντα και οι υπηρεσίες που προσελκύουν τους περισσότερους διαδικτυακούς καταναλωτές παραμένουν οι ταξιδιωτικές και τουριστικές υπηρεσίες, τα εισιτήρια για εκδηλώσεις (ανέβηκαν στην 3η από την 5η θέση πέρυσι), ο εξοπλισμός ηλεκτρονικών υπολογιστών, τα είδη ένδυσης/υπόδησης και οι ηλεκτρονικές συσκευές.

Η μεγαλύτερη αύξηση (10%) καταναλωτών παρατηρήθηκε στις ταξιδιωτικές υπηρεσίες, τα εισιτήρια εκδηλώσεων, τις ασφάλειες, τα παραφαρμακευτικά και στα είδη λιανεμπορίου (μεταξύ των οποίων και τα σούπερ μάρκετ). Ελληνικά φαίνεται ότι επιμένουν οι online αγοραστές καθώς το 65% των αγορών πραγματοποιήθηκε από εγχώρια καταστήματα, ποσοστό το οποίο το 2014 ήταν στο 60%, σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας που διεξήχθη το διάστημα Οκτωβρίου – Νοεμβρίου 2015 και στην οποία συμμετείχαν 1.200 Ελληνες online αγοραστές.

Ενδεικτικό της αλλαγής κουλτούρας του Ελληνα καταναλωτή είναι το γεγονός ότι, ακόμη και όταν αγοράζει από φυσικά καταστήματα, το 33% έχει προχωρήσει προηγουμένως σε διαδικτυακή έρευνα. Από την άλλη, το 16% των αγορών μέσω Ιντερνετ ακολουθεί προηγούμενη επίσκεψη του αγοραστή σε φυσικό κατάστημα.

Η δυνατότητα αναζήτησης της καλύτερης τιμής αποτελεί τον βασικό λόγο (66%) προτίμησης των αγορών μέσω Διαδικτύου. Η δυνατότητα άμεσης σύγκρισης προϊόντων και τιμών ωθεί το 53% (από 39% το 2014) προς το Διαδίκτυο για αγορές, ενώ η εύκολη πρόσβαση σε προσφορές είναι το κίνητρο για το 38% των αγοραστών από 30% που ήταν πέρσι.

Η ασφάλεια του ηλεκτρονικού καταστήματος (εάν δηλαδή παρέχει δυνατότητα πληρωμής μέσω γνωστού φορέα) είναι το βασικό κριτήριο επιλογής για το 46%. Το 42% επιλέγει ηλεκτρονικό κατάστημα με γνώμονα τις χαμηλές τιμές και τις προσφορές, ενώ η εύχρηστη και γρήγορη πλοήγηση προσελκύει το 37% των ερωτηθέντων. Το 35% επιλέγει κατάστημα εάν αυτό έχει ξεκάθαρους όρους χρήσης και το 32% σύμφωνα με τις κριτικές που βρίσκει σε ιστοσελίδες ή blogs.

Ιστοσελίδες σύγκρισης τιμών, των εταιρειών και άλλων, με σχόλια αγοραστών, αποτελούν τις βασικές πηγές πληροφόρησης του online καταναλωτικού κοινού.

Οσον αφορά τα κοινωνικά δίκτυα, μπορεί το 40% να δηλώνει (κάνει «like») την προτίμησή του σε κάποια μάρκα προϊόντος, ωστόσο μόνο το 23% θα προχωρήσει στην αγορά του προϊόντος που ακολουθεί.

Ο μέσος Ελληνας online καταναλωτής υπολογίζεται ότι θα προχωρήσει σε αγορές αξίας 1.550 ευρώ έως το τέλος του 2015, εμφανίζοντας αύξηση 10% σε σχέση με πέρυσι. Την ίδια στιγμή, οι εκτιμήσεις για το 2016 θέλουν το 43% των καταναλωτών να δηλώνει ότι αυτές θα αυξηθούν και μόλις το 19% να υπολογίζει ότι η αξία των αγορών του θα μειωθεί. Πολλοί διαμαρτύρονται για τα αυξημένα έξοδα αποστολής τα οποία είναι δυσανάλογα υψηλά σε σχέση με την αξία των προϊόντων που αγοράζουν.

 

Πηγή: www.kathimerini.gr (http://www.kathimerini.gr/842000/article/texnologia/diadiktyo/strofh-sto-hlektroniko-emporio)